[English is below Japanese]
アメリカの作曲家ケリジャ・ダントン氏に、設問に答えて頂く形でインタビュー取材を行いました。
ニューヨーク市内の窓のない地下室で育ち、孤独の中で高校時代に吹奏楽と出会い音楽に光を見出した苦労人ですが、その作品のクオリティは高く、アメリカでは注目されている作曲家の一人でしょう。
日本の吹奏楽ではまだあまり作品が演奏されていないかもしれませんが、ぜひ知っていただきたい作曲家です。ごゆっくりとお楽しみいただければ幸いです。
1. まず簡単にあなたの生い立ち、どこでどのように育ったのか、作曲家としての活動を始めたきっかけは何だったのか、などについて教えて頂けますでしょうか?
私の経歴はというと、多くの作曲家と違って、作曲の教育は受けていません。作曲の学位を取るためでもなく大学に入ったのですが、すぐに自分には合わないと気づきました。実は、高校の外で音楽の道に進むつもりはなかったのです。ショッキングでしょう?私は高校までバンド(吹奏楽)に加わっていませんでした。ニューヨークの学校制度ではよくあることですが、中学校のバンド・プログラムが高校のプログラムに組み込まれているわけではありません。私のディレクターであるジェフ・ボールは、彼の授業にできるだけ多くの生徒を集めるために多くのフットワークを使い、それが私を魅了し、私を引き込んだのです。私はアルト・サクソフォーンを吹いていましたが、フレンチ・ホルンを吹きたかった。最近、私の演奏は金管楽器の音が良くないことを知ったので、バンド・ディレクターが失敗から救ってくれたのかもしれません。音楽が私をどのように感じさせてくれるのかが好きになったし、音楽が周囲に与える影響もわかるようになりました。バンドや、作曲を含む音楽そのものの内部構造に、私はますます興味を持つようになりました。それでも、これらの興味を仕事として追求しようとはあまり考えなかったのです。前述したように、私はニューヨークで育ち、3年前までそこに住んでいました。高校卒業後、短い大学生活の後、私は高校時代に興味を持った作曲に立ち返ったのです。幸運なことに、ある指導者と本当に有名な作曲家に引き合わされました: マイケル・マーコウスキーです。彼は学位では学べないことをすべて教えてくれました。私はビジネスの運営方法、楽譜のエングレーヴィング、人間としてのあり方、そして理論の基準ではなく聴衆のために作曲する方法を学びました。そこから、私は委嘱を受けて作曲を始めました。私の作品が軌道に乗ったのは『スティルウォーター』(2019)をリリースしてからで、この作品が私の人生にもたらした恩恵のひとつひとつに感謝しています。
2. あなたは多くの吹奏楽作品を発表しています。吹奏楽にどのような魅力を感じているかについて教えて頂けますか?
吹奏楽の音楽は、演奏者と聴く人を自分よりも高い領域へと連れて行ってくれると信じています。聴衆のために演奏したり、アンサンブルの涙を誘うような演奏を聴いたりするときの幽玄な感覚を、私はいつも愛してきました。吹奏楽の音楽は、ページに書かれた音符よりも深いもので、誰かの物語だと感じています。すべての音楽がすべての演奏者の個人的な理由のために書かれるわけではありませんが、演奏者は音楽作品の哀しみに共感することができます。
3. 吹奏楽曲を作曲する際、特に注意していることや心がけていること、あるいはあなた独自のルールはありますか?
最近学んだことの中で、最も価値のある情報だと思うのは、自分の聴衆が誰なのかを知り、自分のためではなく、聴衆のために書く必要があるということです。作曲は、自分のストーリーを語ることができる表現の場ですが、自分のストーリーを書く言語が、想定している聴衆にとって読めないものでないことを確認する必要があります。自分のメロディーの動機を、どんな音楽家にも理解できるような表現にしなければなりません。しかし、その方法を学んでからは、私の作曲経験とフィードバックは素晴らしいものでした。
4. 作曲家として人生のターニングポイントとなった自身の作品があれば、その作品についてのエピソードを教えて下さい。(これは吹奏楽作品でなくても構いません)
私にとって人生の転機となった作品は『スティルウォーター』です。この作品を書いたきっかけは、私の処女作『シティ・ナイツ(City Knights)』(2018)を扱った授賞式・公演のためにミネソタ州スティルウォーターに飛んだからです。その会場で、わざわざ時間を割いて私を空輸し、私の作品を上演してくれた人たちのおかげで、ようやく自分の居場所ができたような気がしたのです。私の作品『スティルウォーター』は、ミネソタ州スティルウォーターで感じた包容力を称えたものでした。これは私の作曲家としてのキャリアの転機となり、自分には作曲の才能があり、自分の音楽的な声が届いていると感じたのです。
5-a. ご自身の作曲または編曲に強く影響を受けた他の作曲家や編曲家の作品があれば、それについてどのような影響を受けたのか教えて下さい。(クラシックでなくても構いません)
コード進行、ビートの細分化、ビートアクセントに関しては、特にR&Bミュージックに影響を受けています。R&B音楽の中には、3コードや6コードを使ったコード進行があり、ポップ・ミュージックで耳にする標準的なコード進行の延長線上にあるサウンドだと思います。このサウンドは、このサウンドで育った私にとって共鳴するものであり、そのため、私がリーチしようとしているオーディエンスに、R&Bの側面を多く使っています。それらは私に大きな影響を与えるからです。また、私が作曲している聴衆は、私が提供するこのサウンドを特に楽しんでいることに気づきました。このジャンルは主にメインストリームのヴォーカル・メディアなので、特定の 「作曲家やアレンジャー 」はいませんが、私がインスピレーションを得ているアーティストはトリー・レーンズ(Tory Lanez)です。
5-b. 上記とは別に、現代の作曲家で特に注目している作曲家がいれば理由と合わせて教えてください。
メロディックな表現とアイデアで私の目を引く新進気鋭の作曲家がたくさんいます。デイラ・スペンサー(Dayla Spencer)もその一人です。彼女は現在まだ大学生の作曲家ですが、彼女のオーケストレーション、エングレーヴィング、メロディーの表現は、彼女の経験にしては非常に高度です。彼女が作曲の世界でどこへ羽ばたいていくのか楽しみです。ウインド・シンフォニーのための彼女の最新作のひとつ「Burst」は、全米で人気を博しています。
6. 将来の目標(またはこれから新たに取り組みたいこと)について教えてください。
私の将来については、作曲コミュニティでの関わりを広げたいと考えています。作曲だけでなく、音楽流通の方法を学び、自分の音楽流通会社を作りたい。音楽出版社があり、音楽配信会社がある。私が住んでいるアメリカの地域では、新しい音楽配信会社の市場は大いに利用されるだろうと感じています。
作曲の面では、今年は委嘱を受けて書くというより、楽しむために書くつもりです。自分の音楽的なアイデアや感情を分かち合いたいし、それが一番できるのは、委嘱されたからではなく、自分の楽しみや作曲への愛のために作品を書いているときだと感じています。この春に発表する『花壇の狐(Fox in the Flowerbed)』というタイトルの曲は、楽しみと余暇のために書いた曲のひとつです。この作品は、私の創作意欲のより軽い一面を見せるような気がします。
7. あなたの作品は、世界中の多くの国で演奏され、評価されていることと思います。日本の若い作曲家や作曲家を目指す日本の学生たちにアドバイスをお願いします。
私がアドバイスしたいのは、決してあきらめないこと、そして他人と自分を比較しないことです。あなたがやっていることを「より良い方法」でやっている人は必ずいますが、その「より良い方法」が必ずしも真実であるとは限りません。すべての音楽は主観的なものであり、あなたの音楽が 「正しい 」からではなく、彼らの心に響くからこそ好きになってくれる聴衆がいるのです。常により良くなるように努力し、失敗を恐れてはいけません。多くの失敗なくして成功はないのです。
インタビューは以上です。ダントンさん、ありがとうございました!
ぜひ多くの方にCDやYou Tube、演奏会を通じてダントンさんの作品に触れていただきたいと思います。
関連商品は下記よりお探しいただけます。
→WBP Plus!Yahoo!ショッピング店
→WBP Plus!楽天市場店
→Golden Hearts Publicationsオンラインストア
取材・文:梅本周平(Wind Band Press)
Interview with Kelijah Dunton
1. First of all, would you tell me about your background, where and how you grew up, what made you started as a composer?
As for my background, unlike many of my composer counterparts, I do not have an education in Composition. I had started college, not even for a Composition degree, but quickly realized it did not suit me. Actually, I had never planned to pursue music outside of high school, which seems shocking, right? I did not join band until high school, which is common in New York school systems as they do not all have middle school band programs who feed into the high school programs. My director, Jeff Ball, did a lot of footwork in order to gather as many students as possible for his program, which is what captivated me and brought me in. I played the Alto Saxophone but I wanted to play the French Horn, though recently I learned I do not sound good on brass instruments so maybe my band director was saving me from failure there. I fell in love with how music made me feel and I could see the impact it had on those around me. I grew more and more interested with band and the inner workings of music itself, which included composition. Still, I never thought much of pursuing these interests as a career. As mentioned previously, I grew up in New York and I lived there until three years ago. After high school and my brief college experience, I turned back to my high school interest, composition. I was lucky enough to be taken in by a mentor and a really well known composer: Michael Markowski. He taught me everything a degree could not. I learned how to run a business, engrave music, become a people person, and how to write for an audience, not by a set of theory standards. From there, I started writing music on commission. My works did not take off until the release of Stillwater and I am grateful for every ounce of blessing this piece has brought into my life.
2. You have published many wind band works. Would you tell me about what fascinates you about wind band music?
I believe wind band music transports the performer and the listener into a realm higher than themself. I have always loved the ethereal feeling of performing for an audience or listening to a tear jerking performance from an ensemble. I feel that wind band music is deeper than notes on a page, it is someone’s story. Though not all music is written for every performer’s personal reasons, the performer can relate to the pathos of a work of music.
3. When composing a wind band piece, is there anything you pay special attention to, keep in mind, or have any rules of your own?
The one thing I have learned recently, that I believe to be the most valuable piece of information I have received, is that you need to know who your audience is and you need to write for them, not for you. While composition is an expressive outlet where I can tell my story, I need to make sure the language I write my story in is not unreadable to my intended audience. I have to channel my melodic motive into a statement that is well understood by any musician, which takes work. I will say, once I learned how to do that, my writing experience as well as my feedback was great.
4. If you have a piece of your own work that was a turning point in your life as a composer, would you tell me the episode about that work? (This does not have to be a wind band piece)
The piece that was a turning point for me in my life was Stillwater. The reason I wrote this piece was because I was flown out to Stillwater, Minnesota for an award ceremony/performance dealing with my first ever piece City Knights. While at the event, the people there who had taken the time to fly me out and perform my piece made me feel as though I finally had a place where I belonged. My piece Stillwater was a celebration of the feeling of inclusion, the one I felt while in Stillwater, Minnesota. This was a turning point in my compositional career as I felt that I was talented at composing music and that my musical voice was one that was being heard.
5-a. If there are works by other composers or arrangers that have strongly influenced your composition or arrangement, would you tell me about them and how they have influenced you? (It does not have to be classical music)
I am particularly influenced by R&B music, especially when it comes to the chord progressions, beat subdivisions, and beat accents I prefer to use in my works. Within R&B music, there are chord progressions that involve the iii and the vi chord, which to me provide an extended sound to the standard progressions we hear in pop music. This sound resonates with me as I grew up with this sound, so with the audience I am looking to reach, I use many R&B aspects within my compositions because they highly influence me. I have also noticed that the audience I am writing for particularly enjoys this sound I provide within my music. While there are no specific “composers or arrangers” within this genre as it is mainly a mainstream vocal medium, the artist I take inspiration from is Tory Lanez.
5-b. Apart from the above, would you tell me about any contemporary composers that you are particularly interested in, along with the reasons why?
There are many up and coming composers that are catching my eye with their melodic expressions and ideas. Dayla Spencer is one of them. She is currently a composer who is still in college, but her orchestration, engraving, and melodic expression is highly advanced for her experience. I am excited to see where she takes off in the composition world. One of her newest compositions “Burst” for Wind Symphony is getting traction in the states.
6. Would you tell me about your future goals (or what you would like to work on in the future)?
As for my future, I am looking to expand my involvement within the music composition community. I not only want to write music, but I want to learn how to distribute music and create my own music distributing company. There are music publishers and there are music distributors. I feel like for the region of the United States I live in, there would be great use in the market for a new music distributor.
Compositionally, this year I plan to write more for fun rather than off of commission. I want to share my musical ideas and emotions and I feel I can do that best when I am writing pieces that are for my enjoyment and for my love of composition, not because I am being commissioned to do so. One piece that I will be releasing this Spring entitled “Fox in the Flowerbed” is one of those pieces that I wrote out of enjoyment and leisure. I feel as though this piece will show a lighter side to my creative mind.
7. Your works are performed and appreciated in many countries around the world. What advice would you give to young Japanese composers and Japanese students who want to become composers?
My advice I would like to offer is to never give up and to never compare yourself to others. There will always be someone who does what you do in a “better way”, but that does not necessarily mean that their “better way” is truth. All music is subjective, there is an audience out there who will like your music because it resonates with them, not because it sounds “correct”. Always strive to be better and never be afraid to fail, there is never a success without many failures.
Interview and text by Shuhei Umemoto (Wind Band Press)
協賛
その他Wind Band Pressと同じくONSAが運営する各事業もチェックお願いします!
■楽譜出版:Golden Hearts Publications(Amazon Payも使えます)
■【3社または3名限定】各種ビジネスのお悩み相談もお受けしています!
様々な経験をもとに、オンラインショップの売上を上げる方法や商品企画、各種広報に関するご相談、新規事業立ち上げなどのご相談を承ります。お気軽にお問い合わせください。
▼人気の記事・連載記事
■プロの指揮者・岡田友弘氏から悩める学生指揮者へ送る「スーパー学指揮への道」
■有吉尚子の【耳を良くする管楽器レッスン法】~ソルフェージュ×アレクサンダー・テクニーク~
■【エッセイ】ユーフォニアム奏者・今村耀の『音楽とお茶の愉しみ』
■石原勇太郎の【演奏の引き立て役「曲目解説」の上手な書き方】
■石原勇太郎エッセイ「Aus einem Winkel der Musikwissenschaft」
■音楽著作権について学ぼう~特に吹奏楽部/団に関係が深いと思われる点についてJASRACさんに聞いてみました
■【許諾が必要な場合も】演奏会の動画配信やアップロードに必要な著作権の手続きなどについてJASRACに確認してみました