「当時、メジャーレーベルは器楽の室内楽やソロに興味がなかった」インタビュー:クリスタル・レコード社長ピーター・クライスト氏(Peter Christ)




[The original text written in English is below the Japanese.]

アメリカで設立から55年以上、クラシック音楽の良質な録音(LP、CD)の制作を行っているクリスタル・レコード(Crystal Records)。

その裏を知るべく(?)今回は社長のピーター・クライスト氏(Peter Christ)にお話を伺いました。


1. まず読者に向けて、あなた個人について簡単に紹介しておきたいと思います。あなたの社内でのポジションと業務内容を教えて頂けますか?また、どこでどのように育ったのか、どこでどんなことを学んだのか、などについて教えていただけますでしょうか?

私がオーナー兼社長です。1966年に会社を設立したのは、当時、メジャーレーベルが器楽の室内楽やソロに注目していないと感じたからです。私はロサンゼルスで育ち、大学はカリフォルニア大学ロサンゼルス校とサンディエゴ州立大学で学びました。私のオーボエの先生は、ロサンゼルス・フィルハーモニックの首席オーボエ奏者であるバート・ガスマン氏でした。ロサンゼルスのほとんどのフリーランス・オーケストラでオーボエを担当し、ロサンゼルス・フィルハーモニーではエキストラやファースト・オーボエを何度も担当しました。また、ロサンゼルスの映画スタジオのオーケストラとも定期的に共演しました。1959年にウェストウッド・ウィンド・クインテットを結成し、コンサートやレコーディングに積極的に参加しました。私は20年ほど前にロサンゼルスから引っ越しましたが、ウェストウッド・ウィンド・クインテットで演奏を続け、コンサートやレコーディングを続けました。

2. クリスタル・レコードを設立した経緯(なぜその事業を始めたのか)について教えて頂けますでしょうか?

上述のように、1966年に会社を設立したのは、当時、メジャーレーベルが器楽の室内楽やソロに注目していないと感じたからです。

プロのオーボエ奏者として、またウエストウッド・ウィンド・クインテットの創設者として、私は自分の好きな音楽の録音を探すのにイライラしていました。メジャーなレコード会社(独立系のレコード会社はほとんどなかった)は、数種類の楽器を演奏する「スター」を何人か抱えていましたが、あまり一般的ではないソロ楽器やアンサンブルにはあまり興味がないようだったし、世界中の主要なオーケストラで活躍している素晴らしい演奏家を加えることにも興味がありませんでした。レコード店に行っても(当時はほとんどの人がレコードを買っていた)、フルート、オーボエ、ホルン、トランペットのアルバムを選ぶことはほとんど不可能で、チューバやトロンボーンを見つけることもできませんでした。私や友人が演奏していたレパートリーの多くは、メジャーレーベルやレコード店から見れば存在しないものだったのです。

その数年前、コロムビアレコードがロバート・クラフトに促されてシェーンベルク・シリーズを制作し、その中にシェーンベルク・ウィンド・クインテットが含まれていた時に、私は録音をしたくなったのです。ウエストウッド・ウィンド・クインテットはこの曲を何度か演奏したことがあり、クラフト氏は私のグループに録音を依頼しました。イゴール・ストラヴィンスキーの自宅でのリハーサルは、まだ20代前半の私には刺激的で、レコードが発売されると、全国のラジオ局から流れてきて感激しました。私は録音に夢中になり、一般の音楽愛好家には知られていない素晴らしいアンサンブル作品をもっとやりたいと思いました。大手レコード会社に手紙を出しても、この種の音楽には興味がないことがわかり、ロサンゼルス周辺の知り合いのプレーヤーに電話をかけてみると、録音して自分たちの演奏を世間に知らせたいと思っている人たちがいることがわかりました。幸運なことに、私の仲間には、後にその楽器で最も尊敬されるようになるプレーヤーたちがいました。業界の知識よりも、熱意で、私はクリスタル・レコードを立ち上げました。

3. CDを作る、つまり録音して編集して装丁を決める過程において、あなたの会社が特にこだわっていること、注意を払っていること、決まりごとなどについて教えて頂けますでしょうか?

私たちはすべての面で品質にこだわっています。

4. あなたの会社、またはあなた個人にとって、特に思い出深いレコーディングのエピソードがあれば教えて頂けますでしょうか?

一番印象に残っているのは、ウェストウッド・ウィンド・クインテットのライヒャの録音ですね。 それと、ロンドンでフィルハーモニア管弦楽団と一緒に録音したホヴァネスの「God Created Great Whales」ですね。実際には、私たちが心を込めて制作したため、私がプロデュースしたすべての録音が私にとって非常に思い出深いものとなっています。

5. 世界的にストリーミングサービスの波がやってきて、CDの販売数はかなり減っているようです。あなたの会社では今後物理ディスクの販売を減らす予定はありますか?またはアメリカのロック・ポップスで流行っているようなメモリアルイヤーディスクやビニール(LPレコード)のような形でリリースをする予定はありますか?

ストリーミング配信によってCDの売上は確実に減少していますが、フィジカルなCDを好む人はまだたくさんいます。私たちは今でもCDを制作していますが、以前ほど多くはありません。LPは作っていませんが、古いLPの一部を徐々にCDにしています。

6. あなたはアラン・ホヴァネス(Alan Hovhaness)、アントン・ライヒャ(Anton Reicha)の作品のレコーディングに特に力を入れてきた印象があります。彼らのことは日本ではあまり知られていないかもしれません。彼らの作品の魅力についてあなたの印象を教えて下さい。

はい、私たちはホヴァネスとライヒャに特別な興味を持っています。

1975年、トランペット奏者のトム・スティーブンスが、フォード財団の助成金の一環として、クリスタルにホヴァネスのアルバムを作ることを提案しました。これにより、私はそれまでに出会った中で最も美しく、珍しい音楽に出会い、作曲家にも会いました。その後、クリスタルにポセイドン(ホヴァネス自身のレーベル)のホヴァネスの音楽カタログを購入する機会が与えられたとき、私はそのチャンスに飛びつきました。それ以来、私たちはホヴァネスの作品を数多く録音しており、この素晴らしい音楽を再び紹介し、この素晴らしい作曲家の人気を高めることに貢献できたことを嬉しく思っています。

1959年の結成以来、ウェストウッド・ウィンド・クインテットは、コンサートの一部でアントン・ライヒャの五重奏曲を演奏してきました。その数年前、チャールズ・デビッド・レーラーがこれら24の五重奏曲のオリジナル出版物を編集し、パート譜とスコアを作って国際ダブルリード協会のウェブサイトに掲載しました。私はこれを見つけて嬉しくなり、レーラーに連絡を取りました。彼は、ウェストウッド・ウィンド・クインテットが24の五重奏曲すべてを録音するという壮大なプロジェクトになるだろうと私を説得してくれました。ライヒャの五重奏曲に取り組む中で、私はライヒャが以前考えていたよりもさらに深遠で楽しいものであることに気づきました。この時代の代表的な作曲家による、素晴らしい音楽です。平均的な作曲家の良い作品ではなく、第一級の作曲家の優れた作品なのです。これらは「ミニチュアの交響曲」と表現され、「これまでに書かれた中で最も素晴らしい音楽のいくつか」(Ritter、Audiophile Audition)とされています。嬉しいことに、これらの素晴らしい作品をすべて録音し終え、全24曲が12枚のCDで発売されることになりました。

どちらの作曲家も華があり、作品には魅力があります。ライヒャの木管五重奏曲24曲は、木管五重奏曲の最高峰といえるでしょう。私たちはそのうちのいくつかを何千ものコンサートで演奏してきました。観客の皆さんにはいつも好評です。私たちがこの曲を録音したのは、全24曲の五重奏曲を収録した他の唯一の録音が、この曲を正当に評価していないと感じたからです。時には、軽薄な作品として扱われることもあります。しかし、そんなことはありません。美しいメロディー、素晴らしい声部と対位法を備えた真面目な作品なのです。ベートーヴェンの弦楽四重奏曲が弦楽器にとってのものであるように、ライヒャの木管五重奏曲は木管楽器にとってのものなのです。まるで交響曲のようです。そして、ユーモアのある作品です。

ホヴァネスについては、彼のオーケストラ音楽はすぐに満足できるものであり、おそらくこれまでに書かれた音楽の中で最も親しみやすく、美しいものであることを付け加えておきたいと思います。私の知る限り、よほど心が閉ざされていない限り、聴いた人は誰でも好きになると思います。

ホヴァネスとライヒャ・クインテットの売れ行きは非常に好調です。

7. 最後に、日本の吹奏楽/クラシック音楽ファンに向けてメッセージをお願いできますでしょうか。

クリスタル・レコードのカタログに掲載されている数多くのインストゥルメンタル音源に、いつも興味を持っていただきありがとうございます。

インタビューは以上です。ピーターさん、ありがとうございました!

クリスタル・レコードのアルバムの一部はWind Band Pressから派生したストア「WBP Plus!」でもお取り扱いしています。今後、じわじわと取り扱う商品を増やしていく予定です。

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楽天市場店

インタビュー・文:梅本周平(Wind Band Press)


For more than 55 years, Crystal Records has been producing high-quality recordings of classical music (LPs and CDs) in the United States.

To find out what goes on behind the scenes, we interviewed the president, Mr. Peter Christ.

———-
1. First of all, I would like to give a brief introduction about you personally to our readers. Would you tell me about your position in the company and what you do? Also, would you tell me about where and how you grew up, and where you learned what you know?

Peter: In short, I am owner and president. I started the company in 1966 because I felt at that time the major labels were not paying attention to instrumental chamber music and solos. I grew up in Los Angeles and went to college at University of California at Angeles and San Diego State University. My oboe teacher was Bert Gassman, principal oboe of the Los Angeles Philharmonic. I played oboe in most of the freelance orchestras n L.A. as well as extra and first oboe many times with the L.A.Philharmonic. I played regularly with the movie studio orchestras in Los Angeles. I started the Westwood Wind Quintet in 1959. During all that time the group was very active in concerts and recordings. I moved from Los Angeles about 20 years ago, but continued playing with the Westwood Wind Quintet, which continued performing and recording.

2. Would you tell me how Crystal Records was established (why did you start the business)?

Peter: As mentioned above, I started the company in 1966 because I felt at that time the major labels were not paying attention to instrumental chamber music and solos.

As a professional oboist and founder of the Westwood Wind Quintet, I had been frustrated trying to find recordings of the music that I loved. The major record labels (there were very few independent labels) had a few of their “stars” on a smattering of instruments, but they were seemingly not very interested in the less common solo instruments or ensembles, or in adding to their rosters some of the fabulous players in the major orchestras around the world. When one walked into a record store (which is how most people bought records back then), it was almost impossible to find a choice of flute, oboe, horn, or trumpet albums, and it was impossible to find tuba or trombone. Much of the repertoire that I and my friends were playing was nonexistent, as far as the major labels and the record stores were concerned.

I had gotten the recording “itch” a few years earlier, when Columbia Records, urged by Robert Craft, produced a Schonberg series, on which they included the Schonberg Wind Quintet. The Westwood Wind Quintet had performed this several times, and Craft asked my group to do the recording. Rehearsals at Igor Stravinsky’s house added to the excitement for me, still in my early 20s, and when the record came out, it was thrilling to hear it on radio stations around the country. I was hooked on recording and wanted to do more of the wonderful ensemble pieces that were unknown to the general music-loving public. A few letters to major record labels proved that they were not interested in this type of music, and a few calls to some of the players I knew in the Los Angeles area proved that there were others who wanted to record and let the public know about the music they were playing. Among my peer group I was fortunate to know players who would become some of the most respected on their instruments. With more enthusiasm than knowledge of the industry, I started Crystal Records.

3. In the process of making a CD, i.e., recording, editing, and binding, would you tell me about your company’s particular concerns, attention to detail, and rules?

Peter: We are very concerned with quality in all aspects.

4. Would you tell me about any particularly memorable recording episodes for your company or you personally?

Peter: The most memorable would have to be any of the Westwood Wind Quintet’s Reicha recordings. AND, the recording of God Created Great Whales by Hovhaness, which we recorded in London with the Philharmonia Orchestra. Actually because of the care we put into them, all of the recordings that I produced are very memorable to me.

5. With the worldwide wave of streaming services, it seems that the number of CDs sold is decreasing considerably. Does your company have any plans to reduce the sales of physical discs in the future? Or do you plan to release music in the form of memorial year discs or vinyl (LP records) as is popular in American rock and pop music?

Peter: Streaming has definitely cut into CD sales, but there are still many people who like a physical CD. We are still producing CDs but not as many as previously. We are not doing any LPs but are gradually repressing some of our older LPs as CDs.

6. I have the impression that you have put particular effort into recording the works of Alan Hovhaness and Anton Reicha. They may not be so well known in Japan. What is your impression of the appeal of their works?

Peter: Yes, we have a particular interest in Hovhaness and Reicha.

In 1975 another milestone occurred when trumpet player Tom Stevens suggested that Crystal do an all-Hovhaness album as part of a Ford Foundation grant. In this way I was introduced to some of the most beautiful and unusual music I had ever encountered and met the composer, a warm, remarkable man. When Crystal was later offered the chance to purchase the Poseidon catalog of Hovhaness music, all conducted or supervised by the composer, I jumped at the chance. Since then we have recorded many more Hovhaness works and I am pleased to have had a part in reintroducing this marvelous music and extending the popularity of this extraordinary composer.

Since its inception in 1959, the Westwood Wind Quintet has been performing the quintets of Anton Reicha for some of its concerts. A few years ago, Charles David Lehrer edited the original publications of these 24 quintets and made parts and scores that he put on the International Double Reed Society web site. I was delighted to find these and contacted “Chick” Lehrer, who convinced me that it would be a grand project for the Westwood Wind Quintet to record all 24 of the quintets, a feat that had only been done once (many years ago) and never by an American ensemble. In working on the Reicha quintets, I have found Reicha to be even more profound and enjoyable than I had previously thought. These are fantastic pieces of music by a major composer of the period. They are not just good pieces by an average composer; they are excellent pieces by a composer of the first rank. They have been described as “symphonies in miniature” with “some of the finest music ever penned” (Ritter, Audiophile Audition). I am pleased to say that we finished recording all of these wonderful works and all 24 are now available on 12 CDs.

Both composers are spectacular and their works have a lot of appeal. The 24 Reicha Woodwind Quintets are the pinnacle of woodwind quintet writing. We have performed some of them on thousands of concerts. They always go over very well for an audience. We recorded them because we felt the only other recording of all 24 quintets did not do them justice. They are sometimes treated as flippant works. They are not “flippant”. They are vey serious works with lovely melodies and wonderful voicing and counterpoint. What the Beethoven String Quartets are to strings, the Reicha Woodwind Quintets are to woodwinds. They are like symphonies. And, they have a good sense of humor.

About Hovhaness, let me just add that his orchestral music is immediately gratifying, possibly some of the most accessible and beautiful music ever written. As far as I can tell, everyone who hears it loves it, unless they have a very closed mind.

Sales of Hovhaness and the Reicha Quintets are very good.

7. Lastly, please give a message to the wind band / classical music fans in Japan.

Peter: We thank you your continuing interest in the many instrumental recordings in the Crystal Records catalog.

Interview and text by Shuhei Umemoto (Wind Band Press)




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