[English is below Japanese]
アメリカのテューバ奏者ジム・セルフ氏に、設問に答えて頂く形でインタビュー取材を行いました。
セルフさんは僕が初めて買ったテューバのCDの奏者でもあり、個人的なスターです。Wind Band Pressの初期の頃に連絡を取って依頼久しぶりに連絡してみたのですが、快く応じていただけました。
ファンの方もそうでない方も、ぜひご一読ください。
1. まず簡単にあなたの生い立ち、どこでどのように育ったのか、テューバ奏者としての活動を始めたきっかけは何だったのか、などについて教えて頂けますでしょうか?
13歳で故郷のペンシルベニア州オイルシティの中学生バンドに参加、1965年ペンシルバニア・インディアナ大学音楽学部卒業、ワシントンDCの米陸軍軍楽隊に3年間在籍。1967年 カトリック大学でテューバ演奏の修士号を取得、ニューヨークでハーヴェリー・フィリップスに師事、テネシー大学でテューバ/ユーフォの教授を5年間務めました。ノックスヴィル交響楽団首席テューバ奏者。1974年にロサンゼルスに移り、1976年に南カリフォルニア大学でトミー・ジョンソンに師事し、テューバ演奏と音楽史の博士号を取得。その秋から南カリフォルニア大学の教員になりました。今、そこで48年目、最後の年を終えようとしています。私はすぐにハリウッド・スタジオに入り、1,600本近くの映画、何百ものテレビ番組、レコードに携わってきました。ジョン・ウィリアムズの首席テューバを25年間務め、スピルバーグ監督の『未知との遭遇』では「母船の声」を担当しました。私はパシフィック・シンフォニーとパサディナ・シンフォニー、ロサンゼルス・オペラ、アメリカン・バレエ(西海岸)、ハリウッド・ボウル・オーケストラの首席テューバ奏者であり、ジャズとクラシックのソロCDを22枚制作しています。また、金管楽器、木管楽器、弦楽器、オーケストラ、バンド、室内楽のための作品を100曲近く作曲しており、その中には8曲の金管五重奏曲も含まれています。私はヤマハのパフォーミング・アーティストとして40年近く活動しており、ヤマハの楽器をこよなく愛しています。
2. テューバにどのような魅力を感じているかについて教えて頂けますか?
私の “VOICE “だから。低音ボイスであることも、ソロボイスであることも大好きです。 Fテューバで即興演奏をするのも大好きだし、交響楽団やスタジオ・オーケストラでヤマハの大きなCCテューバの音を演奏するのも大好きです。
3. 練習や演奏をする際、特に注意していることや心がけていること、あるいはあなた独自のルールはありますか?
私の演奏と練習では、”耳で “演奏すること、楽譜を使わないこと、曲を覚えること、ホーンと一体化すること、そして即興演奏に重点を置いています。
暖かく豊かなサウンドと、必要に応じてメロディックなスタイルを持つことが大切です。
4. 演奏家として人生のターニングポイントとなったエピソードがあれば、それについて教えて下さい。
高校・大学時代、ペンシルバニア州のオール・ステート・バンドで演奏したこと。
米陸軍軍楽隊に入隊したこと。
LAフィルハーモニー管弦楽団とズービン・メータと「春の祭典」を2時間前にサイトリーディングしたこと。
「未知との遭遇」のソロに抜擢されたこと(トミー・ジョンソンが休暇中だったため)。
1978年、南カリフォルニア大学で第3回国際テューバ・ユーフォニアム会議を主催。
1989年 メル・トーメ、マーティ・ペイチ、レイ・ブラウン、JJ・ジョンソンと日本ツアーを行ったこと。
1990年 映画『ホーム・アローン』のジョン・ウィリアムズ首席テューバ奏者になったこと。
2008年 パシフィック・シンフォニーと私の力作「Episodes for Orchestra」を作曲、初演。
その他にも、フランク・シナトラ、バーバラ・ストライサンド、ドン・エリス、LAフィル、フランク・ザッパ、ウィアード・アル・ヤンコビック、ジョン・マウセリ指揮ハリウッド・ボウル・オーケストラとの12枚のCD録音、ホルヘ・メスター指揮パサディナ交響楽団との「春の祭典」、ジェイムズ・コンロン指揮LAオペラとの「マホガニー」など、多くの素晴らしい仕事があります。
私の人生は思い出に残る仕事ばかりで、幸運でした!エキサイティングな “ライド “でした。
5. ご自身の演奏に強く影響を受けた他の演奏家がいれば、彼らからどのような影響を受けたのか教えて下さい。(クラシックでなくても構いません)
トミー・ジョンソン、スタジオ・プレイ
ハーヴェイ・フィリップス、ソロおよびバレエ演奏
ロジャー・ボボ、ソロ演奏
アーノルド・ジェイコブス、オーケストラ演奏
ボブ・パランシュ、チェスター・シュミッツ、ダン・ペラントーニ:アメリカ陸軍軍楽隊でのセクションメイト
6. 将来の目標(またはこれから新たに取り組みたいこと)について教えてください。
4つのオーケストラを続けること、作曲を続けること、CDを作り続けること、ジャズの即興演奏家として上達すること。
妻のジェイミーと私は、アメリカ中の大学に35以上のテューバ奨学金を寄付しています。そして、これからもさらに多くの奨学金を提供するつもりです。
7. 最後に、アマチュア奏者の方や愛好家の方に向けて今一番伝えたいメッセージをお願いします。
曲を演奏し、ホーンで何かを作り、指導やアンサンブルで他の人と才能を分かち合い、そして、「恩送り(Pay It Forward)」をしましょう。
インタビューは以上です。ジム・セルフさん、ありがとうございました!
取材・文:梅本周平(Wind Band Press)
Interview with Jim Self, Tuba1. Would you start by briefly telling me about your background, where and how you grew up, and how you got started as a Tuba player?
Age 13 my home town,Oil City PA junior high band, Indiana University of Pennsylvania Music Ed degree 1965, 3 years with The U.S. Army Band in Washington, DC. Master of Music in Tuba performance Catholic University studying with Harvery Phillips in New York City 1967, 5 years tuba/euph faculty at the University of Tennessee and Principal Tuba of the Knoxville Symphony. In 1974 I moved to Los Angeles and in 1976 finished a Doctor of Musical Arts in Tuba Performance and Music History Degree at the University of Southern California, studying with Tommy Johnson. Started on USC Faculty (with Tommy) that Fall. Finishing my 48th and final year there now. I broke into the Hollywood Studios immediately and have done nearly 1600 Movies,hundreds of TV shows and Records. I was John Williams Principal Tuba for 25 years and my tuba was “The Voice of the Mothership” in Spielberg’s Close Encounters of the 3rd Kind. I am Principal Tuba with the Pacific and Pasadena Symphonies, the Los Angeles Opera , The American Ballet (on the west coast) and the Hollywood Bowl Orchestra and I have produced 22 jazz and classical solo CDs. I am also a composer of nearly 100 works for Brass, Woodwinds, Strings, Orchestra, Band and Chamber Music of all kinds including 8 Brass quintets. I have been a Yamaha Performing Artist for nearly 40 years and love their instruments.
2. Would you tell me what you find attractive about the Tuba?
It’s my “VOICE”. I love being a bass voice and a solo voice. I love improvising on the F tuba and love the sound of my big Yamaha CC tubas in my symphony orchestras and studio orchestras.
3. When practicing or performing, are there any rules that you pay special attention to, keep in mind, or that are unique to you?
In my playing and practicing I emphasize playing by “ear”, no music, learning songs, being at one with the horn and improvising.
Having a warm, rich sound and a melodic style when needed are important.
4. Would you tell me about any episodes that were turning points in your life as a player?
In high school and college playing in the Pennsylvania All State Bands
Getting accepted in the The US Army Band
Sight reading the Rite of Spring with the LA Philharmonic and Zubin Mehta on 2 hours notice
Getting the call for the Close Encounters solo (because Tommy Johnson was on vacation)
Hosting the 3rd International Tuba Euphonium Conference at USC in 1978
1989 Touring Japan with Mel Torme/Marty Paich, Ray Brown and JJ Johnson
In 1990 becoming John Williams Principal Tuba for the movie Home Alone
2008 Composing and premiering my Tour de Force, Episodes for Orchestra with the Pacific Symphony
Many other great jobs recording with Frank Sinatra, Barbara Streisand, Don Ellis, LA Phil, Frank Zappa, Weird Al Yankovic, Recording 12 CD with John Mauceri and the Hollywood Bowl Orchestra, the Rite of Spring with Jorge Mester and the Pasadena Symphony, Mahogany with James Conlon and the LA Opera
My life is and has been FULL of memorable jobs–and I am fortunate! It’s been an exciting “ride”.
5. If there are other players who have strongly influenced your playing, would you tell me how they have influenced you? (It does not have to be classical music)
Tommy Johnson, Studio Playing
Harvey Phillips, Solo and Ballet Playing
Roger Bobo, Solo Playing
Arnold Jacobs, Orchestral playing
Bob Palansch, Chester Schmitz and Dan Perantoni–my section mates in The US Army Band
6. Would you tell me about your future goals (or new initiatives you would like to undertake in the future).
To continue with my 4 orchestras, to continue composing, to continue making CDs, to get better as a jazz improviser.
My wife Jamie and I have endowed over 35 tuba scholarships at universities all over America–and plan to continue with many more.
7. Finally, what is the most important message you would like to give to amateur players and enthusiasts?
Play songs, make up stuff on your horn, share your talent with others in teaching and in ensembles — and “Pay It Forward”.
Interview and text by Shuhei Umemoto (Wind Band Press)
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