「吹奏楽は、色彩豊かな作品を書くための大きな可能性を秘めている」シンガポールの作曲家、ジンジュン・リー氏(Jinjun Lee)に9の質問!




Photo by: Teerapol Kiatthaveepong

[English is below in Japanese]

スティーヴン・ミードやヨハン・デメイに見いだされ、イギリスで学んだシンガポールの作曲家、ジンジュン・リー氏(Jinjun Lee)。

作品の多くを自費出版しており、Wind Band Pressと同じくONSAが運営する楽譜出版事業のGolden Hearts Publicationsでも作品の日本での印刷・販売代行を行っています。(個人的には「秋の花火」が大好きです)

今回はそんなリー氏にメールで9つの質問項目にお答えいただきました。

それではどうぞ!

 


1. まず簡単にあなたの生い立ち、どこでどのように育ったのか、作曲家としての活動を始めたきっかけは何だったのか、などについて教えて頂けますでしょうか?

私は小学校でコルネットを演奏し始め、それからトランペットを演奏し、吹奏楽と吹奏楽作品全般に非常に熱心でした。 ある日、管弦楽団が演奏するとてもクールな音楽を聴いたので、それを吹奏楽にアレンジしたいと思いました。そして、これらのいくつかのセルフアレンジプロジェクトの後、自分自身の音楽の創造に興味を持ち始めました。 それが私の作曲の旅の始まりです!


2. Golden Hearts Publicationsではあなたの吹奏楽作品を販売しています。吹奏楽にあなたがどのような魅力を感じているかについて教えて頂けますか?

コンサートバンドは、色彩豊かな作品を書くための大きな可能性を秘めていると思います。 同属楽器を伴う非常に多くの楽器!


3. 作曲家として人生のターニングポイントとなった作品があれば、その作品についてのエピソードを教えて下さい。

私は1つの作品を特定することはできません、私が今日いる場所に私を置くことに貢献した多くの作品があったと思いますが、おそらく1人の指揮者の注意を惹いたマスタークラスで演奏された舞曲の小品だったかもしれません 彼はその後私にそれを組曲に拡張するよう勧めました、そしてその後それはヨハン・デメイに指揮されました!!!! それこそが「瞬間」だったかもしれません! その作品は「Dances in Flight」と呼ばれています。


4. これまでの活動の中で、様々なことがあったかと思いますが、作曲家として「これは最高の瞬間だった」というエピソードを教えて下さい。

うーん・・・今までで最高の瞬間は、スティーヴン・ミード(日本で人気があると信じている!)が私のトランペットのソロ作品の1つを聴いて、それを演奏したいと思ったことです! それ以来、彼は世界中で何度か「チャン・マリ・チャンによる変奏曲」を演奏しています!


5. 逆に作曲家として「もっとも落ち込んだ瞬間」もしくは「もっとも悩んだ時期」と、そこからどのように立ち直ったか、またはそれとどのように向き合ったか、について教えて下さい。

私が大学にいたとき、実際に最も興味があったのは作曲ではなく指揮です。指揮法のマスタークラスのオーディションにトライしましたが、選抜されませんでした。しかしオブザーバーとしてマスタークラスを見に行くことにしました。 それから私は指揮がどれほど私と離れているかを実感し、それは本当に私の夢を打ち砕きました。 慰めのために、私はその時点で私の2番目に大きな関心に目を向けるしかなく、それは作曲でした。 しかし、最終的には、もし指揮者になっていた場合よりも多くの作品を書くことができます!


6. 作曲にあたって心がけていること、気をつけていること、重点を置いていることなどを教えて下さい。

今、私はゆっくりとだんだん難しくなる興味深い作品を書いており、バンドは彼らがそれを難しすぎると感じるまで演奏することができます。 作曲するときは、音楽が常にどこかに向かうように細心の注意を払い、素材の展開と明確な構造に重点を置いています!


7. あなたはトランペット奏者としても活動しています。奏者としての活動からどんな経験を得てそれをどのように作曲に活かしているのか教えて下さい。

私はこれを十分に言うことはできませんが、優れた作曲家になるには、アクティブなプレイヤーであることはとても重要です! プレイヤーとして、他の曲から作曲について多くのことを学び、演奏すると同時に、何がリハーサルが容易で、何がリハーサルが困難なのかを見始め、作品の実用性を見るのはプレイヤーとして非常に有用です。 それはプレイヤーの視点から作曲を見ることを可能にし、効率的な音楽を作成するために非常に重要です!


8. シンガポールの吹奏楽シーンについてあなたが知っていることや感じることを教えて下さい。

シンガポールには多くのバンドがあります。 ほとんどすべての中学校、短大、大学にはバンドがあります。 同様に、趣味としてバンドでプレイしたい働いている人々のための多くのコミュニティバンドがあります! しかし、シンガポールで唯一のプロの吹奏楽団は軍楽隊です。 ベンジャミン・ヨー、ジェイムズ・スウェアリンジェン、八木澤教司などの作曲家はとても人気があります!


9. 日本ではまだまだあなたの名前は広く知られてはいませんが、あなたは世界的に評価されています。日本の若い作曲家や、国境を超えて世界中で活躍したいと考えている作曲家にアドバイスをお願いします。

作曲家への私のアドバイスは、世界とつながり、他の国の作曲家を探検し、心を開くことです! そして、吹奏楽の音楽を書くための新しい方法を常に見つけ、そのための新しいサウンドを見つけてください!


以上、ジンジュン・リー氏へのインタビューでした。興味深い作品が多いので、Golden Hearts Publicationsで扱っている作品から聴いてみましょう(ほとんどの作品が無料でフルサイズ聴けるしスコアも閲覧可能)。

民謡を題材にしたものからモダンなもの、日本の「課題曲マーチ風」な作品など色々と興味の幅が広いのが特徴的でしょうか(ちなみに写真撮影が趣味のようでインスタグラムでは素敵な写真をアップしています)。

Golden Hearts Publicationsのリー氏のコーナーはこちら!

■ジンジュン・リー(Jinjun Lee)
シンガポールの作曲家、演奏家。 彼の作品はヨハン・デメイ(Johan de Meij)、アルヴィン・アルムガム(Alvin Arumugam)、アドリアン・タン(Adrian Tan)によって指揮され、シンガポール・ウィンド・シンフォニー(Singapore Wind Symphony)、シンガポール経営大学シンフォニア(Singapore Management University Symphonia)、ラッフルズ・ウィンズ(Raffles Winds)によって演奏されています。ナショナル・デーの祝賀コンサートの一環として、シンガポール・ウィンド・シンフォニーの委嘱を受け”Sing!”を作曲。 トランペット・ソロのショーピース「Variations on Chan Mali Chan」は、2014年にトランペット奏者のジョー・バーグステイラー(Joe Burgstaller)によって初演されています。 ソロ・ユーフォニアムと金管六重奏のための「ユーフォニアム協奏曲(Concertino for Euphonium)」はスティーヴン・ミードのアルバム「Dream Times」に収録されました。 アダム・ゴーブ(Adam Gorb)とポール・パターソン(Paul Patterson)に作曲を師事。 また、奨学金を得てYong Siew Toh Conservatoryでシンガポール交響楽団(Singapore Symphony Orchestra)の首席トランペット奏者であるジョン・ダンテ(John Dante)のもとでトランペットを学びました。


[English]
1. First of all, would you tell me about your background, where and how you grew up, what made you started as a composer?

I started playing the cornet in primary school, and then trumpet, and I was very enthusiastic about band and band music in general. One day I heard a really cool piece of music played by a symphony orchestra, and that made me want to arrange it for wind band, and after a few of these self-arranged projects, I started becoming interested in creating my own music, and that’s how my composition journey began!

2. The Golden Hearts Publications sells your works for concert band. Would you tell me what charm you feel about concert band?

I think the concert band medium has great potential for colouristic writing. So many instruments with their own families!

3. As a composer, if there is a work that became a turning point in your life, would you tell me the episode about that work?

I cannot pinpoint a single work, I think there have been many works that contributed to putting me where I am today, but perhaps it was a little dance piece that was played at a masterclass that caught the attention of one conductor, who then asked me to expand it into a suite and then it was conducted by Johan de Meij!!!! That could have been THE moment! That work is called “Dances in Flight” https://www.youtube.com/watch?v=6kmFA0WK_OQ

4. I think that there have been various things in your activities so far. As a composer, would you tell me about the episode of “The best moment”.

Hmm…I think the best moment so far is having Steven Mead (who I believe is popular in Japan!) hearing one of my trumpet solo works, and wanting to play it! He has since played the piece “Variations on Chan Mali Chan” multiple times around the world!

5. On the other hand, would you tell me about the moment when you were most depressed or when you were most troubled and how you recovered from it or how you faced it.

When I was in university, actually my greatest interest was in conducting, not composition..I tried to audition for a conducting masterclass, I didn’t get selected, but I opted to go and watch the masterclass as an observer. Then I realised how far behind I am in conducting, and that really shattered my dream. I could only turn to my 2nd biggest interest at that point, which was composition, for solace. But in the end, I’m able to write more than if I had become a conductor!

6. Would you tell me what you are trying to compose, what you are careful about, and what you put emphasis on.

Right now, I am writing an interesting piece that slowly gets harder and harder, and bands can play it till they reach a point they feel is too difficult. When I compose, I take great care in making sure the music is always going somewhere, and I emphasise a lot on developing material and clear structures!

7. You are also a trumpet player. Would you tell me what kind of experience you gain from your work as a player and how you use it in your composing.

I cannot say this enough, but to be a good composer, being an active player is SO IMPORTANT! As a player, one learns so much about composition from other pieces that we play, and at the same time we start seeing what is easy to rehearse, what is difficult to rehearse, it is very useful as a player to see the practicalities of pieces. It allows you to see composition from the players’ perspectives, and that is very important to creating music that is efficient!

8. Would you tell me what do you know and feel about the Singapore wind music scene?

There are many bands in singapore. Almost every secondary school, junior college and university has a band. Likewise there are many community bands for working people who still want to play in a band as a hobby! However, the only professional wind band in Singapore is the one in the military. Some composers such as Benjamin Yeo, James Swearingen and Satoshi Yagisawa are very popular!

9. Your name is not yet widely known in Japan, but you are highly regarded worldwide. Would you give advice to young Japanese composers and composers who want to work across the border in the world.

My advice to composers is to connect with the world, explore composers from other countries, and be open minded! And always find new ways to write wind band music, and find new sounds for it!




協賛






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■楽譜出版:Golden Hearts Publications(Amazon Payも使えます)


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