「トロンボーンを世界で最も美しい楽器にできることをみんなに示したかった」演奏家インタビュー:ブラニミール・スローカー氏(トロンボーン奏者 Branimir Slokar, Trombone)




 

 

 

[English is below Japanese]

日本でも愛好家の中では割と名前が知られているであろうトロンボーン奏者、ブラニミール・スローカー氏(Branimir Slokar)に、設問に答えて頂く形でインタビュー取材を行いました。

スローカー氏は1946年、スロベニアのマリボル生まれ。「スローカー・カルテット」でもその名前が知られています。

すでにトロンボーンを始められて長い方も、初心者の方も、これから始めてみようかなと思っていらっしゃる方も、リスニング専門の方も、皆々様ぜひご一読ください。


1. まずあなたの生い立ち、どこでどのように育ったのか、プロのトロンボーン奏者としての活動を始めたきっかけは何だったのか、などについて教えて頂けますでしょうか?

私は17歳までスポーツに熱中していました。学校の傍らで懸命にトレーニングに励み、十種競技ではユーゴスラビアで3位になったこともあります。
ある時、「グレン・ミラー物語」を見たのがトロンボーンを始めるきっかけでした。
高校卒業後、私は心理学を学ぶことに決めましたが、同時にリュブリャナ放送交響楽団のオーディションに合格しました。そこで私は、心理学を学ぶか音楽を学ぶかを決めなければなりませんでした。1年後、私はオーケストラで働くことを決め、リュブリャナの音楽アカデミーで勉強を始めました。
リュブリャナでの勉強を終え、ユーゴスラビアの若手音楽家コンクールで1位を獲得した後、奨学金を得てパリ高等音楽院で勉強することになり、1年後にはすでに1級を取得していました。その後のことは、私の履歴書を読んでください。

Wind Band Press注:その後は1973年にジュネーブ国際音楽コンクールで優勝、1974年にはミュンヘンのドイツ放送音楽コンクールでも優勝。上記のリュブリャナ放送交響楽団の首席トロンボーン、シャルル・デュトワ指揮スイスのベルン交響楽団の首席トロンボーン、ドイツのミュンヘンでラファエル・クーベリック指揮バイエルン放送交響楽団の首席トロンボーンを歴任しています。1979年、ソリストとしてのキャリアを捨て、指導に専念することを決意し、世界各地で定期的にマスタークラスを開催。ソリストとして、また室内楽奏者として(1973年に結成したスローカー・トロンボーン・カルテットとともに)、世界各地で数多くのコンサートを開催しています。また、トロンボーンとオーケストラ、トロンボーンとピアノ、トロンボーンとオルガンのために書かれた作品を数多く録音しています。最近では、娘のゾーラ・スローカーとフレンチホルンとトロンボーンのための作品を録音しました。過去20年間、独自のトロンボーン・マウスピース・ブランドを開発してきました。1997年には、キューンル&ホイヤー社とのコラボレーションにより、アルトとテナーの “Slokar “トロンボーン・シリーズを製作し、現在は彼が演奏しています。1971年からスイスに移住しています。2010年、国際トロンボーン協会の「ニール・フンフェルド賞」を受賞しました。

 

2. これからトロンボーンを始めたいと考えている人や、演奏を始めたばかりの人に向けて、トロンボーンにあなたがどのような魅力を感じているかについて教えて頂けますか?

トロンボーンはとても純粋な楽器だと思います。バルブがなく、スライドしかない。スライドを使って演奏する方法は、フレンチホルンやトランペット、テューバのようにバルブを使って演奏する他の金管楽器奏者とはまったく異なります。とてもピュアでソフトな奏法なのです。これは最初から私を魅了していました。

 

3. ふだんどのような練習をしていますか?また、練習や演奏をする際、特に注意していることや心がけていることはありますか?

それはとてもシンプルで、たった3つのことです。整理整頓、努力、そして規律。

 

4. 演奏家として人生のターニングポイントとなったエピソードや、これまでの活動で最も印象に残っているエピソードがあれば、それらについて教えて下さい。

オーケストラで演奏し始めた頃、オーケストラ音楽においてトロンボーンは、首席オーボエ奏者や首席ホルン奏者のように極めてソロ的な楽器ではないことを実感していました。でも、心の中ではいつも「聴いてもらいたい」という気持ちがありました。なぜなら、私が演奏するすべてのパッセージは、多くの感情を込めて演奏しているからです。この音楽と楽器への愛情をみんなに示したかった。トロンボーンを世界で最も美しい楽器にできることをみんなに示したかったのです。
国際的な賞を受賞したおかげで、ソリストとして演奏する道が開かれ、多くの作曲家が私のために協奏曲を書いてくれました。また、幸運なことに原 源郎氏に出会うことができた。原氏は私の日本でのマネージャーとなり、私が日本でも有名になる手助けをしてくれました。

 

5. ご自身の演奏に強く影響を受けた他の演奏家がいれば、彼らからどのような影響を受けたのか教えて下さい。(クラシックでなくても構いません)

モーリス・アンドレがパリ高等音楽院の教授だった頃にパリで勉強できたのはとても幸運でした。私は彼のレッスンに頻繁に通い、彼から信じられないほど多くのことを学んでいました!
トミー・ドーシーからは、彼のソフトなレガート奏法にとても感銘を受けていました。

 

6. 将来の目標(またはこれから新たに取り組みたいこと)について教えてください。

カルテットでいくつかのプロジェクトがありますし、大好きなスイスの山でアルプホルンを演奏するのをとても楽しんでいます。

 

7. 最後に、アマチュア奏者の方や愛好家の方に向けて今一番伝えたいメッセージをお願いします。

プロよりもアマチュアの方が音楽を愛しているように感じることがよくあります。その理由は、プロは演奏するときに大きなプレッシャーがあるからです。アマチュアは自由な時間に音楽を作っていて、自分たちがやっていることを本当に愛しています。だから私からのメッセージは、「音楽を楽しんでください!」
自分のベストを尽くして、何か特別なものを作っていることを楽しんでください。

 

インタビューは以上です。スローカーさん、ありがとうございました!

 

取材・文:梅本周平(Wind Band Press)

 

 


Interview with Branimir Slokar, Trombone

1. Would you start by telling me about your background, where and how you grew up, and how you got started as a professional Trombone player?

Until I was 17 years old, I was very much into sports.I was training very hard beside school, I even became 3rd place in Yugoslavia in decathlon.
At some point I was watching Glenn Miller Story, this was the reason I decided starting to play the trombone, I was very much impressed of his playing and the music.
After graduating High school, I decided to study psychology and at the same time I won the audition for the Radio Symphony Orchestra in Ljubljana. So I had to decide between my psychology studies and music. After one year I decided to take my job at the orchestra and starting studying at the music academy in Ljubljana.
When I finished my studies in Ljubljana and after winning 1st prize in Yugoslavia competition for young musicions, I got a scholarship to study at the Conservatoire superieur de Paris, where I got a first price after one year already. What happened after you can read in my cv.

 

2. Would you tell me what you find attractive about the Trombone, for those who want to start playing Trombone or those who have just started playing?

I think the trombone is a very pure instrument. We have no valves, we only have a slide. The way of playing with a slide is completely different from all other brass players that play with valves, like French horn, trumpet or tuba. We have a totally different way of playing, very pure and soft. This was fascinating me from the beginning.

 

3. What kind of practice do you usually do? Are there any particular things you pay attention to or keep in mind when practicing or performing?

It’s very simple and just 3 things: Organisation, hard work and discipline

 

4. If you have any episodes that were turning points in your life as a performer or that have left the greatest impression on you in your past activities, would you tell me about them?

When I was starting to play in the orchestra, I was realizing that in orchestral music, the trombone is not an extremely soloistic instrument, like principal oboe or principal horn. But in my heart I always felt the need that I wanted to be heard. Because every passage I play, I play with a lot of emotions. This love for the music and for my instrument I wanted to show to everyone. I wanted to show to everyone that I can make the trombone the most beautiful instrument in the world.
Thanks to winning international prizes, it opened my way to play as a soloist, many composers were writing concerts for me and I started my carreer as a soloist and also with my trombone quartet. I was also lucky to meet Genroh Hara, who became my manager in Japan and helped me to get famous also here.

 

5. If there are other players who have strongly influenced your playing, would you tell me how they have influenced you? (It does not have to be classical music)

I was very lucky to study in Paris when Maurice Andre was professor at the CNSP. I was attending his lessons very often and was learning incredibly much from him!

Tommy Dorsay was impressing me very much with his soft legato playing.

 

6. Would you tell me about your future goals (or new initiatives you would like to undertake in the future)?

I have some projects with my quartet and I really enjoy to play the alphorn in my beloved swiss mountains.

 

7. Finally, what is the most important message you would like to give to amateur players and fans?

I often had the feeling that amateur players love music more than professionals. The reason is that professionals have a lot of pressure when playing. Amateurs are making music in their free time, they really love what they do. So my message is: enjoy the music! Give your best and enjoy that you are making something special.

 

Interview and text by Shuhei Umemoto (Wind Band Press)




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