「あなたの耳はあなたの魂を養う最良の方法です」演奏家インタビュー:ディーター・フルーリー氏(フルート奏者、ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団 Dieter Flury, Flute, Vienna Philharmonic Orchestra)




 

 

 

[English is below Japanese]

ウィーン・フィルハーモニー管弦楽団のフルート奏者でもあるディーター・フルーリー氏(Dieter Flury)に、設問に答えて頂く形でインタビュー取材を行いました。

連絡を取ったのは久しぶりでしたが、快くインタビューにご協力いただきました。

すでにフルートを始められて長い方も、初心者の方も、これから始めてみようかなと思っていらっしゃる方も、リスニング専門の方も、皆々様ぜひご一読ください。


1. まず簡単にあなたの生い立ち、どこでどのように育ったのか、プロのフルート奏者としての活動を始めたきっかけは何だったのか、などについて教えて頂けますでしょうか?

私はチューリッヒで、プロではないが音楽愛好家の家庭に生まれました。私の家族の親しい友人に、当時チューリッヒ・トーンハレの首席フルート奏者だったハンス・マイヤーがいました。私は学生時代、9年以上彼のもとで学ぶ機会に恵まれました。学校を卒業した後も、彼の恩師であるアンドレ・ジョネに師事し、彼は私の音楽的父親のような存在となり、音楽に対する良心的なアプローチとして、音楽とフルート演奏に対する考え方の世界を私に開いてくれました。

 

2. これからフルートを始めたいと考えている人や、演奏を始めたばかりの人に向けて、フルートにどのような魅力を感じているかについて教えて頂けますか?

私たちの身体のあらゆる機能の中で、呼吸はおそらく最も直接的に私たちの魂と結びついています。呼吸(respiration)とインスピレーション(inspiration)は、密接な姉妹なのです。フルートは、ただ吹くだけで、歌のように、しかし声帯に依存することなく、音楽的な音への非常に直接的なアプローチを私たちに開いてくれます。その上、フルートの最初のステップは素早く簡単で、フルートはシンプルで古風です。

 

3. 練習や演奏をする際、特に注意していることや心がけていること、あるいはあなた独自のルールはありますか?

フルートと演奏しろ、フルートに自分を演奏させるな。つまり、自分の中の音に対する考え(もちろんイントネーションも)に従えということです。歌うことでは達成できないような完璧な音楽を生み出すために、フルートに教えるのです(あなたが偉大な歌手の一人でない限り。その場合はフルートは必要ないだろう)。

 

4. 演奏家として人生のターニングポイントとなったエピソードがあれば、それについて教えて下さい。

もちろん、ウィーン・フィルへの入団が決まったことは、私の音楽人生の転機となりました。この感動的な場所で、この感動的なオーケストラで40年以上過ごせるという特権を得ました。

 

5. ご自身の演奏に強く影響を受けた他の演奏家がいれば、彼らからどのような影響を受けたのか教えて下さい。(クラシックでなくても構いません)

アンドレ・ジョネやペーター・ルーカス・グラーフのようなロールモデルの他に、アルフレート・プリンツ(クラリネット)やローラント・ベルガー(ホルン)のような様々な管楽器奏者がいて、もちろんウィーン・フィルハーモニー管弦楽団も音の宇宙でした。ウィーン国立歌劇場の偉大な歌手たちの多くも、この刺激的な音の宇宙の一部であり、一人を挙げるとすればミレッラ・フレーニでしょう。 また、レオニダス・カヴァコスのような弦楽器奏者からも多くのインスピレーションを受けています。

 

6. 将来の目標(またはこれから新たに取り組みたいこと)について教えてください。

私は今でも演奏を続け、聴衆と音楽を分かち合っていますが、自分自身の魂にとっての音楽の価値をますます発見しています。パンデミックのために孤立していたこの数年間、ヨハン・ゼバスティアン・バッハは私の音楽世界の中心でした。フルート1本でバッハを演奏する方法を探求する私の最新のレコーディングのタイトルである「Bach entlang」への道のりは、まだ続いています。

 

7. 最後に、アマチュア奏者の方や愛好家の方に向けて今一番伝えたいメッセージをお願いします。

聴くという特権を崇めなさい、あなたの耳はあなたの魂を養う最良の方法です。

 


インタビューは以上です。ディーター・フルーリーさん、ありがとうございました!

 

取材・文:梅本周平(Wind Band Press)

 

 


Interview with Dieter Flury, Flute, Vienna Philharmonic Orchestra

1. Would you start by briefly telling me about your background, where and how you grew up, and how you got started as a professional Flute player?

I was born in Zuerich in a family of music lovers, but not professionals. A close friend of my family was Hans Meyer, at that time principal flutist of Tonhalle Zuerich. I had the privilege to learn with him during my school time more for than nine years. After finishing school I continued with his former teacher Andre Jaunet who became a sort of musical father of mine and opened to me the world of thinking about music and flute playing as a conscient approach to music.

 

2. Would you tell me what you find attractive about the Flute, for those who want to start playing Flute or those who have just started playing?

Among all the functions of our body breathing is probably most directly linked to our soul. Respiration and inspiration are close sisters. The flute opens to us a very immediate approach to musical sounds, like singing, but even independent on our vocal strings, just by blowing. On top the first steps on the flute are quick and easy, the flute is simple and archaic.

 

3. When practicing or performing, are there any rules that you pay special attention to, keep in mind, or that are unique to you?

Play with the flute, do not let the flute play with you. That means to follow your inner idea of sound (and also of intonation of course). Teach your flute to produce the music in a perfection you cannot achieve by singing (unless you are one of the great singers, in this case you will not need a flute).

 

4. Would you tell me about any episodes that were turning points in your life as a player?

Of course being accepted to join Vienna Philharmonic was the turning point of my musical life. I had the privilege to live in this inspiring orchestra in this inspiring place for more than forty years.

 

5. If there are other players who have strongly influenced your playing, would you tell me how they have influenced you? (It does not have to be classical music)

Beside role models like Andre Jaunet and Peter Lukas Graf there were wind players of different wind instruments like Alfred Prinz and Roland Berger and of course Vienna Philharmonic as a sound universe. Many of the great singers at Vienna State Opera are also part of this inspiring sound universe, if I had to name a single one it would be Mirella Freni. I also owe a lot of inspiration to string players like Leonidas Kavakos.

 

6. Would you tell me about your future goals (or new initiatives you would like to undertake in the future).

Although I still keep performing and sharing the music with my audience I more and more discover the worth of music for my own soul. During the recent years of isolation due to the pandemic Johann Sebastian Bach was the center of my musical world. I am still on my way “Bach entlang” which is the title of my last recording exploring how to play Bach on a single flute.

 

7. Finally, what is the most important message you would like to give to amateur players and fans?

Worship the privilege of hearing, your ears are your best way to nourish your soul.

 

Interview and text by Shuhei Umemoto (Wind Band Press)




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